Contingut principal

Ajuntament de Dénia

Actualitat

La digitalització transforma el servei municipal d'Aigües de Dénia i el converteix en referent nacional

Aqualia, l'operador del servei municipal, ha posat en marxa a l'oficina deniera el nou sistema, que permet analitzar 571 milions de dades i transformar-les en beneficis per a ajuntament i usuaris

Aqualia ha presenteu hui als consellers i conselleres, per part de l'ajuntament, d'Aigües de Dénia el nou projecte de gestió digital del servei municipal d'abastiment d'aigua de la ciutat. Aprofitant la visita al nou Aqualia Centre Tecnològic a Dénia, Manuel Rosado, gerent d'Aqualia, ha explicat les principals novetats i avantatges que aporta, tant a la ciutadania en general com al consistori, la modernització del sistema, que a Dénia, ha destacat Rosado , "suposa gestionar, apostant ja per la responsabilitat i sostenibilitat, 500 km de xarxa que proveeixen 45.000 clients, i 1.700 ordres de treball mensuals".

Internet de les coses, Big Data o Cloud Computing són alguns dels elements que Aqualia integra en el seu nou centre tecnològic. Es tracta d'un centre digital de control, pioner en els serveis gestionats per Aqualia a Espanya, que unifica tota la gestió del cicle integral de l'aigua a Aqualia Live, una única plataforma. Tots els processos que es duen a terme en el cicle urbà de l'aigua, des de la captació fins al sanejament, es controlen en temps real en aquest centre. Els 571 milions de dades que les xarxes i els comptadors recullen a l'any estan disponibles a un simple clic gràcies a la xarxa de sensors repartits pels 500 km de la xarxa de proveïment, estructurada en 81 sectors hidràulics.

També al capdavant a nivell nacional està Aigües de Dénia pel que fa a telelectura: el 96% de parc de comptadors ja disposa d'aquesta tecnologia, ràtio que supera àmpliament el 16,7% de penetració de la telelectura que tenen com a mitjana les principals ciutats. A nivell d'usuari, la telelectura permet consultar el consum propi d'aigua en temps real a través de l'app Aqualia Contact. Entre els avantatges concrets, un sistema d'alarma per fuites interiors davant un increment sobtat del consum habitual; la detecció de possibles ocupacions en segones residències; o de situacions de risc per a persones vulnerables que viuen a soles, en el cas de detectar-se un aturada en el consum.

D'una altra banda, per a l'Ajuntament de Dénia, el nou sistema disposa d'una eina específica: un portal web des del qual controlar els consums d'aigua de totes les instal·lacions municipals, "el que ens facilitarà una millora en la gestió dels recursos disponibles i anticipar-nos en el coneixement i resolució d'incidències", ha assenyalat l'alcalde, Vicent Grimalt.

El director Espanya d'Aqualia, Santiago Lafuente, ha explicat que l'elecció de Dénia com a "oficina pilot" del nou sistema de digitalització "no és gratuïta, ja que en aquesta ciutat tenim una llarga història, sempre positiva, de col·laboració amb l'ajuntament, i poques ciutats tant com aquesta han hagut d'enfrontar-se a tants problemes de gestió d'un recurs preuat i escàs com l'aigua". Aquestes noves aplicacions, ha afegit, "van a facilitar molt també la col·laboració ciutadana, a partir del coneixement i la informació".

L'alcalde ha valorat la presentació com a "realment sorprenent. D'aquestes millores que ens fan veure que el futur ja és ací i que aquests plans de sostenibilitat i d'evolució de les ciutats cap a models més intel·ligents són perfectament viables". Així mateix, Grimalt ha recordat que "a l'Ajuntament de Dénia portem un temps ja parlant d'implantació dels ODS, els objectius de desenvolupament sostenible; d'optimització de recursos i millora de l'eficiència energètica; tenim ja fins i tot redactat el pla Dénia Smart City... I tots aquests projectes, de gran envergadura, però que són ja un horitzó ineludible si volem salvar el planeta, troben hui un model i paradigma en l'innovador sistema de gestió, íntegrament digital, que ha posat en marxa Aqualia a Aigües de Dénia".

Entre les diferents aplicacions que operen de manera interconnectada a Dénia, es troba Aqualia Water Analitics (AWA), la plataforma per a la gestió del cicle integral de l'aigua, que permet recopilar i analitzar 2.200 dades diàries sobre el proveïment relacionades amb la quantitat d'aigua subministrada, els cabals i pressions a la xarxa, etc.; i Aqualia Work Orders (WO), un recurs d'optimització de la feina diària de l'empresa, tant per a actuacions de manteniment com per incidències.

La digitalització transforma el servei municipal d'Aigües de Dénia i el converteix en re...
La digitalització transforma el servei municipal d'Aigües de Dénia i el converteix en re...
Anar al principi de la pàgina