Dissabte passat, 19 d'octubre, Dénia va ser l'escenari de la II Jornada d'Educació Emocional: Educar per a ser, organitzada en el marc de l'Espai d'Educació Emocional, una de les iniciatives clau del projecte ‘Dénia Ciutat del pensament’. Este esdeveniment, celebrat com a activitat prèvia al Dénia Festival dels Humanitats, reafirma el compromís del municipi amb la promoció de la salut emocional i el benestar de la comunitat.
L'Espai d'Educació Emocional reflectix els valors fonamentals del projecte ‘Dénia Ciutat del pensament’: atraure i fer circular el coneixement per a estimular la creativitat i millorar la qualitat de vida i el benestar de la ciutadania.
La jornada va ser organitzada pel col·legi Llebeig, la Fundació Dénia Creativa Dénia i l'Ajuntament de Dénia.
Laia Mestres: Educar en competències emocionals
En la seua intervenció, Laia Mestres va destacar la importància de les escoles emocionalment competents. Va subratllar que educar a xiquetes, xiquets i adolescents en competències emocionals és crucial per al seu desenrotllament integral. Segons Mestres, és fonamental que cresquen envoltats de persones adultes emocionalment equilibrades i en entorns on es fomente la seua intel·ligència emocional, tant en la llar com a l'aula.
Mestres va aconsellar a les famílies i al personal docent que estiguen disposats a escoltar les vivències emocionals de les persones joves, validar les seues emocions sense jutjar el seu comportament, evitar la sobreprotecció i promoure hàbits saludables. També va abordar la importància d'ensenyar-los a gestionar la frustració i desenrotllar resiliència, enfrontant desafiaments que els traguen de la seua zona de confort. En última instància, l'experta va proposar guiar a la joventut en la reflexió sobre el seu benestar, l'establiment de metes significatives i la seua contribució al benestar col·lectiu.
Cecilia Martín: assegurar el benestar dels menors en una separació
Cecilia Martín va presentar la ponència El divorci que ens unix, on va abordar la gestió emocional durant la separació dels pares i el seu impacte en l'entorn familiar i escolar. Martín va emfatitzar la importància que els progenitors comuniquen la decisió de manera conjunta i serena, permetent que les filles i fills expressen les seues emocions sense sentir-se responsables o en l'obligació d'opinar.
Així mateix, va destacar el paper fonamental del personal docent, que ha de ser informat sobre la situació per a detectar possibles canvis en el comportament dels menors i oferir l'acompanyament necessari. La intervenció de Martín va subratllar la importància que les figures adultes mantinguen el respecte mutu i col·laboren amb l'escola per a assegurar el benestar emocional dels xiquets i xiquetes.
Caterina de Francisco: ús responsable i saludable de les TIC
La intervenció de Caterina de Francisco, titulada Educació, seguretat i salut digital, es va centrar en els reptes i riscos que planteja l'era digital per a la infantesa i l'adolescència. De Francisco va assenyalar la necessitat de fomentar la convivència i la seguretat en els centres educatius, així com de supervisar l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per a protegir menors de continguts inadequats.
Així mateix, va abordar els riscos associats, com el dismorfisme corporal, els trastorns alimentaris, la baixa autoestima, l'ansietat, la depressió i les addiccions a xarxes socials, pornografia i videojocs en línia. De Francisco va oferir recomanacions per a promoure un ús responsable i saludable de les TIC en la vida diària de xiquetes, xiquets i adolescents.
Roberto Aguado: l'emoció decidix i la raó justifica
Roberto Aguado, en la seua ponència Salut mental: El poder de saber que pots, va emfatitzar la relació entre les emocions i la raó, sintetitzant el seu missatge en la frase "L'emoció decidix i la raó justifica". Aguado va distingir entre malaltia i trastorn mental, ressaltant la importància de la consciència emocional com a pilar d'una bona salut mental.
L'expert va advocar per la necessitat d'identificar les emocions, evitar l'agressivitat o la passivitat i desenrotllar la capacitat d'eixir d'estats emocionals que puguen "segrestar" la ment. A més, va parlar sobre la conciliació intra i interpersonal com un aspecte clau per al benestar emocional.
Aguado també va portar la seua xarrada a més de 450 estudiants de segon d'ESO el dia previ a l'esdeveniment.
Consolidació de l'Espai d'Educació Emocional
Amb la celebració d'esta segona jornada, l'Espai d'Educació Emocional es consolida com un referent en el treball de gestió emocional en l'àmbit educatiu i familiar. El seu objectiu és ensenyar a xiquets, xiquetes i adolescents a identificar, expressar i gestionar les seues emocions, així com a resoldre conflictes a través del diàleg. També es promou el respecte, l'empatia i la tolerància, contribuint a crear un vincle emocional conscient entre l'alumnat i l'equip docent.
Accés a les ponències
Les ponències de la II Jornada d'Educació Emocional: Educar per a ser estan disponibles en el canal de YouTube del Festival dels Humanitats:
https://www.youtube.com/@deniafestivaldeleshumanita7624